در این گزارش به برخی از خودروهای جالب، جمعوجور و اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا میپردازیم. بعضیهایشان بنزینیاند، بعضی برقی، بعضی حتی بیشتر به سهچرخه شبیهاند تا خودرو اما همگی با قیمتهای باورنکردنی در دسترس عموم هستند.
رنو کوئید – هند و آمریکای جنوبی
یکی از خودروهای کمهزینه و محبوب در بازارهای نوظهور، رنو کوئید است. این خودرو که طراحیاش به شاسیبلندها شباهت دارد، با قیمت پایهای حدود 4 هزار دلار در هند عرضه میشود. البته مدلهای پایهاش در برخی مناطق مثل آمریکای جنوبی در قالب طرحهای یارانهای با قیمت نزدیک به 3 هزار دلار هم به فروش میرسد. کوئید با موتور 0.8 یا 1 لیتری، انتخاب بسیاری از خانوادههای کمدرآمد برای داشتن یک خودروی نو و اقتصادی است.
ماروتی سوزوکی التو – هند
ماروتی سوزوکی التو یکی دیگر از خودروهای ارزان در بازار هند است. این خودرو از دهه 90 میلادی تاکنون در نسخههای مختلف عرضه شده و هنوز هم تولید آن ادامه دارد. مدلهای پایه التو معمولا قیمتی بین 3 هزار و 500 تا 4 هزار دلار دارند اما در برخی مناطق روستایی هند، با تخفیفهای دولتی، حتی میتوان آن را با قیمت حدود 3 هزار دلار هم خرید. التو به دلیل مصرف پایین سوخت، تعمیرات ساده و قطعات ارزان، محبوب دل مکانیکها و خریداران کمپول است.
داچیا اسپرینگ – اروپا (مدلهای یارانهای)
شاید باورتان نشود، ولی در اروپا هم میتوان به خودروهای برقی ارزان دست یافت. شرکت داچیا که زیرمجموعه رنو است، خودرویی برقی به نام «اسپرینگ» تولید میکند که قیمت پایهاش در برخی کشورهای شرق اروپا با اعمال سوبسیدهای دولتی، حتی به زیر 5 هزار دلار میرسد. در کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان یا مجارستان، افراد با استفاده از برنامههای حمایت از حملونقل سبز میتوانند این خودروی برقی جمعوجور را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند. بعضی مدلهای کارکرده و نمایشی این خودرو حتی با 3 هزار دلار هم به فروش رفتهاند.
لارس موتورز مدل EK1 – آلمان
شرکت کوچکی به نام لارس موتورز در آلمان، خودروی برقی کوچکی به نام EK1 تولید میکند که در واقع نسخه اروپایی یک مدل چینی است. این خودرو که بیشتر شبیه یک میکروکار است تا خودروی واقعی، تنها دو نفر را جا میدهد و سرعتش از 50 کیلومتر در ساعت بالاتر نمیرود. با این حال، برای استفاده در مسیرهای شهری، بهویژه در شهرهای کوچک یا مناطق حاشیهای آلمان، کارایی مناسبی دارد. قیمت پایه EK1 با باتری کوچک حدود 2 هزار و 900 دلار است.
خودروهای میکرو در تایلند و ویتنام
در جنوبشرقی آسیا، بهویژه در کشورهایی مثل تایلند، ویتنام و اندونزی، خودروهای کوچک با طراحی فشرده و مصرف پایین محبوبیت زیادی دارند. شرکتهایی مثل DFSK یا Wuling از چین، نسخههایی از خودروهای مینیکار خود را در این بازارها با قیمت پایین ارائه میدهند. برخی از این مدلها مانند DFSK K01 یا Wuling Hongguang Mini پس از اعمال تخفیفهای محلی، با قیمتی در حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار دلار به فروش میرسند.
سهچرخههای موتوری در فیلیپین و کامبوج
هرچند این وسایل بیشتر شبیه موتورسیکلتهای بزرگشده هستند تا خودرو اما در عمل کار یک خودرو را انجام میدهند. در کشورهایی مانند فیلیپین، کامبوج و بنگلادش، سهچرخههایی با کابین سرپوشیده به عنوان تاکسیهای شهری عمل میکنند. این وسایل، که برخی از آنها از مدلهای قدیمی باجاج و برخی از تولیدات محلی الهام گرفتهاند، با قیمتهایی بین 1500 تا 3000 دلار قابل تهیه هستند. برخی از آنها حتی برقیاند و برای مسیرهای شهری ایدهآل.
کامیونتهای ارزان برای مشاغل خرد در پاکستان
در پاکستان، وانتهای کوچک یا کامیونتهایی مانند «سوزوکی بولان» و «چنگان کاروان» با قیمتهایی نزدیک به 3 هزار دلار، وسیله معاش هزاران نفر هستند. این خودروها اغلب برای حملونقل محلی، توزیع کالا یا حتی بهعنوان مینیبوس استفاده میشوند. سادگی ساختار این ماشینها باعث شده تا در خیابانهای لاهور و کراچی، صدها نمونه از آنها به چشم بخورد.
ماشینهای مونتاژی در آفریقا و جنوب شرق آسیا
در کشورهایی مثل نیجریه، اتیوپی یا اوگاندا، برخی شرکتها خودروهایی با قطعات چینی یا هندی را به صورت محلی مونتاژ میکنند. شرکتهایی مثل Innoson یا Kantanka در تلاشاند تا خودروهایی ساده و کمهزینه تولید کنند. در برخی موارد، قیمت این خودروها به کمتر از 3 هزار دلار میرسد، البته با کیفیتی پایینتر از استانداردهای جهانی. هدف آنها، فراهم کردن دسترسی طبقات فرودست به وسایل نقلیه ابتدایی و ارزان است.
در کنار خودروهای معرفیشده، باید به خودروهای کوچک و سادهای اشاره کرد که در بازارهای محلی و روستایی کشورها طرفداران خاص خود را دارند. این خودروها معمولاً با طراحی بسیار ابتدایی ساخته شدهاند و امکانات رفاهی کمی دارند اما به دلیل هزینه نگهداری پایین و سهولت تعمیر، محبوبیت زیادی دارند. برای مثال، در برخی مناطق آفریقا خودروهای سهچرخ موتوری که با قیمتهایی کمتر از 3 هزار دلار عرضه میشوند، نقش مهمی در حملونقل روزمره ایفا میکنند.
در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز خودروهای مینیکار کوچک به دلیل حجم کم و مصرف پایین سوخت، گزینهای اقتصادی برای خانوادههای کمدرآمد به شمار میروند. این وسایل نقلیه ساده، در کنار قیمت پایین، استقلال حرکتی و دسترسی به فرصتهای اقتصادی را برای بسیاری از مردم فراهم میکنند و به نوعی ستون فقرات حملونقل در این مناطق به حساب میآیند. بنابراین، این خودروها فراتر از یک وسیله نقلیه، نقشی کلیدی در بهبود کیفیت زندگی دارند.
تنها راه داشتن ماشین برای فقرای جهان
این خودروها شاید هیچوقت نتوانند جای برندهای لوکس و مدلهای پیچیده را بگیرند، اما برای میلیونها نفر در جهان، تنها راه داشتن یک وسیله نقلیهاند. هرچند این خودروها بهندرت در اخبار خودرویی مطرح یا در تستهای فنی بینالمللی بررسی میشوند اما زندگی روزمره آدمهای زیادی به چرخهای همین ماشینهای بیسر و صدا گره خورده. ساده، ارزان اما نجاتبخش و شاید آینده حملونقل شخصی در دنیای فقیرتر، همین مسیر باشد.
0 دیدگاه